Pearl Vision VBX
Az úgy volt, hogy a nyolcvanas évek végén sokan álmodoztunk egy olyan dobról, ami fából készül, a fémszerelvények és állványok kibírnak akár háromnál több koncertet is, sőt, ha már lehet, nézzen ki jól az a szerkó... Ezen kritériumokat remekül teljesítette (volna, ha épp lehet ilyesmit kapni akkoriban itthon) a Pearl képkategóriás, Export névre hallgató sorozata, mely szériából időközben a legtöbbet adtak el világszerte, de a távol-keleten úgy gondolták, ideje váltani, mert eljár felette az idő. Meg is érkezett az utód, ami a Vision nevet kapta a keresztségben, és most már csak meg kell várnunk a következő 20-30 évet, hogy kiderítsük: vajon meg lehet-e ismételni a régi nagy sikereket eme új név alatt?
A testek
Haladjunk szépen, sorjában. A középkategóriás dobokat általában szettben vehetjük meg a legkedvezőbb feltételekkel, a tesztelt szerkó a VBX 925S kódnév alatt a következőket tartalmazza: 22x18” nagydob, 10x8, 12x9” fúratlan tamok, 16x16” állótam, 14x5,5” Sensitone Steel pergődob. A Vision alapkoncepciója a „6/8 elv” néven futó elgondolás, miszerint a tamok 6 rétegűek és 7,5 mm vastagok, a lábdobok pedig 8 rétegből állnak össze, vastagságuk 10 mm. Ezzel valójában nem újítottak semmit a Pearl mérnökei, hiszen évtizedek óta bevett gyakorlat az ilyesmi a profi szériák esetében, de azt el kell ismerni, hogy a Vision szintjén ez nem nevezhető mindennapos gyakorlatnak. A testek a sokat reklámozott SST (Superior Shell Technology) eljárással készültek, mely a Pearl saját fejlesztése, és lám: a dobok köralakjára, külső-belső felületére, és felfekvő éleire nem lehet semmiféle panaszunk! A külső megjelenés (a lábdob fakáváját is beleértve) az igazán megnyerő „Orange Zest” (leginkább a gyöngyház-narancs a megfelelő magyar kifejezés) szín következtében gyorsan rabul ejti a felhasználó tekintetét, a belső felület kidolgozása pedig a kiváló minőségben elvégzett finomcsiszolással a kritikus szemlélőt is könnyedén meggyőzi. A felfekvő élek 45 fokos letörésűek, és finoman legömbölyítettek. A krómozott acél pergő 1 mm vastagságú, a sodrony tiszta felfekvése érdekében 2,3 mm mélységű mélyítést találunk a sodronyváltó alatt, mindkét oldalon. Bőrök tekintetében szintén kényeztetnek bennünket: a Protone fantázianév alá rejtett ütőfelületek a lábdob mindkét oldalán Powerstroke 3 minőségűek, a tamokon dupla rétegű (mondjuk rá, hogy Emperor-szerű) ütőbőrök, és egyrétegű (Ambassadornak megfelelő) clear rezók kaptak helyet. A pergőre a jól bevált Single Ply Coated (Ambassador ez is, csak „cukros” felületű), és Pearl SS Snare Side (a pergők 90%-ára ilyen bőr kerül a világban, Ambassador Snare-ként is ismerjük) kombináció került.
A vasak
Van az úgy, hogy a felsőkategória fémszerelvényei kisebb változtatások után „átöröklődnek” az alacsonyabb árfekvésű szériákra. Itt is ilyesmi történt, a Pearl Masters „Bridge-type” csavarházai némi átalakítást követően már a Vision szépségét hivatottak emelni, mellesleg a mindössze két ponton a testekhez rögzített babák a szabadabb rezonancia elérésében is fontos szerepet játszanak. A fúratlan felsőtamok az „I.S.S” rendszerű, kávához erősített tamtartókon függenek, ami nekem személy szerint nem annyira szimpatikus, mivel így az 1,6 mm vastag fémkávák erős csavarodási hatásnak vannak kitéve, de átlagos játékmód esetében megteszik, amit kell. Az állótam lábai az „Air-suspension” elgondolás jegyeit viselik, szintén a szabadabban rezgő fatest szempontjait figyelembe véve, és stabilitásukkal semmiféle gond nem adódik. A lábdob gumiról fémtüskére váltható kitámasztó lábai, illetve a tamtartók alapja ugyancsak ilyen megoldást kapott, szépek is, jók is… A legszimpatikusabbak a nagydobkávák káváfogó karmai, amelyek kompletten a Masters-ből származnak, vastag öntvény darabok ezek, amelyek gumibetéteik segítségével abszolút precíz hangolást tesznek lehetővé, és ami (talán) még fontosabb: szóba sem jöhet olyasmi, hogy a gyönyörűen lakkozott fakávák megsérüljenek. Ezek után szinte természetes, hogy az összes vasat gumialátétekkel választják el a fatestektől. A TH900l jelzésű tamtartó karok fokozatmentesen állíthatóak, ami nagy előrelépés az előző megoldásokhoz képest. Mivel a pergődob egy Sensitone típusú, joggal várhatjuk el, hogy kiváló minőségű darabot kapjunk a kezünkbe, és nem is kell csalódnunk. A test közepén végigfutó barázda a szerkezeti stabilitás növeléséért felelős, a sodronyváltó pedig kétféle állásban rögzíthető, így a testtel párhuzamos, illetve a testre merőleges nyitás-zárás is lehetséges. A sodrony beállítása könnyed műveletté válik, és a beállítás precíz megtartása sem probléma.
A hangok
Évtizedek óta folyik a vita arról, hogy milyen fából érdemes dobot készíteni. A nyírfa, amely sokáig a gyártók elsőszámú választása volt, ma újra elfoglalni látszik az őt megillető helyet a rangsorban, melyben nagy szerepet játszik a nyírfából nyerhető „univerzális hang”. Gondoljuk csak el, hogy a stúdiófelvételek steril hangtani körülményei között sokak által előnyben részesített nyír-dobok a koncertek távolról sem zajmentes környezetében is nagyszerűen megállják a helyüket!
A tesztelt szett lábdobja a beépített tompítással felvértezett bőrök segítségével „úgy általában” nagyszerű hangot produkál, zavaró csengés-bongás nélkül. A 18” mélységnek köszönhetően egészségesen zengő teltség az eredmény, egyéni ízlésünknek megfelelően azonban lyukasztott frontbőr és esetleges tompítás segítségével tökéletesen a saját fülünknek tetsző hangzást érhetünk el. A középtartományban kissé visszafogott alaphang nem szűkölködik a mély rezonanciák terén, és a magas frekvenciák megléte miatt megfelelő „él” kíséri a csattanós rúgásokat, főleg, ha műanyag fejű pufnival kínálgatjuk lábdobunkat.
A tamok szintén hozzák a nyírfára jellemző tulajdonságokat, a gyári kétrétegű bőrökkel kellő attack mellett moderált lecsengés, ezt valószínűleg a finoman lekerekített felfekvő élek okozzák, mint ahogy azt a kissé elmosott összhatást is, amit percenkénti magas ütésszámú játékmód mellett tapasztalhatunk. Ez ebben a kategóriában természetesen egyáltalán nem értékelhető negatívumként, a VBX tamjai így is messze a hasonló szintű dobok átlaga fölött teljesítenek. Nem meglepő, hogy amikor egyrétegű coated bőrök kerültek a tamokra, kristályosan csengő, profi dobokat megszégyenítő hangokat csalogathattam elő, és bár ez egy „gazdaságos” szériának készült (tehát a gyártó által becsomagolt bőrök is kielégítően teszik a dolgukat), minimális plusz befektetéssel egyenesen briliáns hangzást érhetünk el!
Ha már Sensitone, akkor a sokoldalúság a mérvadó. A pergő ugyanis nagyszerűen illeszkedik a tamok és a lábdob kínálta egységhez, a magas tartományokban (ez ugye nem meglepő egy fémpergőnél) igazán pregnáns, átütő erejű a szonikus élvezet, az én ízlésemnek főleg a feszesebb hangolás által elérhető, kompakt hangzás okozott kellemes csalódást. Lazábbra engedett ütőbőr esetén egy meglehetősen tompa, leginkább puffogó, a hetvenes évekre jellemző hangot produkál, ami – az erre fogékony kollégák esetében – akár előny is lehet. Mindenesetre mindenféle hangolás esetén megmarad a pergődob érzékenysége, a sodrony-ágy kimélyítésének köszönhetően egyetlen dobverő-érintés sem marad viszonzatlan. Az 1,6 mm vastag kávák jól tolmácsolják a kávás megütésekből származó plusz rezonanciákat, pop-rockzenében igazán nagyszerűen használható pergőt kapunk, természetesen az esetleges bőrcsere itt is sokat változtathat az összképen.
Összegzés
Azzal kezdtem az elején, hogy a nyolcvanas években csak álmodozhattunk ilyen szintű dobfelszerelésekről. Ma viszont már mindenki számára elérhető ez a fajta minőség, ami nagyban köszönhető a gyártók hazai képviseletének, illetve természetesen a piac által diktált egyre magasabb követelményeknek, melyek egyre komolyabb mércéhez kötik a hangszerek megjelenését, valamint a dobok által kínált szolgáltatások szintjét. A Pearl Vision VBX (és a Vision termékcsalád) egy nagyon kiérlelt fejlesztési folyamat eredménye, melyet a nagy múltú cég újabb „világverő” terveinek eszköze lehet. Az pedig, hogy megismételhetőek-e az előd-széria piaci eredményei, tényleg csak hosszú évek múlva derül ki. Részemről mindenestre nem táplálok kételyt a siker felől.
Indi
Vissza,a kezdőlapra
Vissza
a dobokhoz