Tama Starclassic Performer B/B  /Dobosmagazin teszt, Indi tollából/

Biztosan nem véletlen, hogy a nagy múltú japán cég a felső kategória választékát bővíti, illetve „ráncfelvarrást” végez egyes típusain. Gondolok itt arra, hogy a sokak által kedvelt Starclassic Maple (juhar) dobok mellé hadrendbe állították a Bubinga (afrikai rózsafa) fából készülő új csúcsterméket, a méltán népszerű Performer széria pedig az idei évtől kapott egy „B/B” kiegészítést, melynek okait mindjárt boncoljuk is, mégpedig a gyártó által PL44ZS típusjellel ellátott shell-pack beható vizsgálatával.

A testek :

Ahogy ígértem, nézzük a „B/B” kérdést. A helyzet az, hogy a mostanáig kizárólag Birch (azaz nyírfa) rétegekből készített Performer testeket kiegészítették Bubinga rétegekkel, innen származik a Birch/Bubinga, vagyis B/B jelzés. A lábdob testét 5 réteg nyír, és ezen belül elhelyezett 3 réteg Bubinga alkotja, a testvastagság 8 mm. A tamok 4 réteg nyír / 3 réteg Bubinga felépítésben 6 mm vastagságot érnek el. A felfekvő élek mindenhol tökéletesen vannak kiképezve, a harmadik rétegnél kezdődnek, ezáltal elősegítve a bőrök pontos felfekvését, ezzel együtt a tisztább hangképzést. Természetesen a testek kör alakjára nem lehet panasz, és a lakkozás minősége is a legmagasabb követelményeknek megfelelő – véleményem szerint ezek amúgy is elvárhatóak egy felső kategóriás hangszertől. Jelen írás tárgya egyébként Blue Galaxy Fade (csillámos kékből feketébe átmenő) színben pompázik. Nagy előny – mondom, felső kategóriás cuccról beszélünk -, hogy a dobokat gyárilag Evans bőrökkel szerelik fel, a lábdobon EQ4 ütőbőr található, a tamokon G2 ütőbőrök, illetve G1 rezonáns bőrök feszülnek, a pergő pedig G1 festett fehér ütőbőrt kapott, valamint Genera Resonant 300 jelzésű rezgőbőrt. Az egyetlen kakukktojást (ez ugyanis nem Evans termék) a lábdob elülső díszbőre jelenti, ami egy vékony, ám beépített tompítógyűrűvel ellátott, fekete bőr, látványos, fehér Tama felirattal. Ezek így együtt azt jelentik, hogy semmi szükség a bőrcserére, illetve ha mégis, az már egyéni szoc. probléma – én, mint notórius bőrcserélgető nagyra értékelem az efféle minőségi felszereltséget.

A vasak :

Ipari felhasználásra készült. Ez volt az első gondolatom, amikor kicsomagoltam a szettet. Vannak ugye a 3 mm vastag cink-öntvény kávák, az öntvényből készült lábdob-kávafogó karmok és kitámasztó lábak, meg alapvetően az ötvény babák - öntvények, amerre szem ellát. Ne is beszéljünk az átdolgozott (ráncfelvarrás, én megmondtam...) StarCast felfüggesztésről, ami szebb is, jobb is, mint elődje, és ezt nem én találtam ki, hanem azon barátaim, akik egynél több felső tammal is elboldogulnak dobolás közben. Állványok értelemszerűen nem járnak a shell-pack mellé, de azért kapunk még egy MTH900AS jelzésű, Omniball rendszerű golyós tamtartót, illetve egy hozzá való MC61 FastClamp bilincset, hogy jól felrögzíthessük a felsőtamunkat egy állványra. Vigyázat, az MC61 egyik oldala csak a Tama szárral kompatibilis, más méretű cső nem megy bele! Természetesen az összes fémalkatrészt gumialátétekkel izolálják a farészektől, csakúgy, mint a megszépült típusjelző táblát, amit egyébként kettő darab rézcsavarral rögzítenek a testekhez. Szóval, ipari szintű felhasználás: évente 120 koncert, mondjuk 10 éven keresztül, és valószínű, hogy még csak meg sem fog látszani a cuccon. Made in Japan...


A hangok :

Amit a nyírfa dobok hangtani tulajdonságairól amúgy is tudtunk (sok mély és sok magas hang, jól kezelhető középtartománnyal kiegészülve), mármint, hogy a stúdiótechnikusok nagy kedvencei, az ebben az esetben is igaz marad, ha pár apróságnak nem tulajdonítunk túl nagy jelentőséget. Nevezetesen annak, hogy a legutóbbi lemezfelvételemen az volt a hangmester legnagyobb problémája, hogy hogyan csiholjon ebből a nagydobból olyan hangot, ami nem annyira mély. Adott ez a méretes lábdob ugyanis, és olyan szub-mély frekvenciákon szólal meg, amilyenekről csak álmodni voltam képes eddig. Már a gyári EQ4-es bőrrel is egy telt, zengő, rendkívül karakteres hangot adott, de amikor felraktam rá az EMAD (szintén Evans) ütőbőrt, létrejött egy olyan zabolátlan hang, amely puskalövéssel indul, és mennydörgésben végződik, brutális hangerővel párosulva. Tényleg zabolátlan, ezt a lábdobot minden körülmények között hallani lehet!
A tamok hasonlóan viselkednek, és ez nem biztos, hogy mindenkinek jó. Részemről ugyan előnyben részesítem a mélyen szóló tamokat – különösen állótamok esetében –, de ez szubjektív kérdés. Nagyon konkrét – a 12”-es esetében közepesen mélybe hajló, a 16”-osnál viszont dörgedelmes mély - attack (induló hang), és szép, hosszú lecsengés (sustain) a jellemző. Rendkívül könnyen hangolhatóak a dobok, és ami a legfontosabb: nagyon érzékenyek. Már a legkisebb megütésre is azt a jellegzetes hangot adják, ami erősebb ütlegek hatására is csak hangerőben változik. Az igazi durvaság az EC2 (Evans ez is) bőrök felhelyezése után következett, radikális sustain-csökkenés mellett őserdei mély hangok érkeztek, azzal a nagyon csattanós indulással, ami a legmasszívabb metálzúzásból is kihallatszik, bárhol, bármikor.
A pergődobra először némi aggodalommal tekintettem, arra gondolván, hogy talán kicsit „soványka” ez az 5,5” mélység egy ilyen szett többi tagjához (különös tekintettel a lábdobra). Soha kellemesebb tévedést! Nagyon masszív 2/4-eket lehet pumpálni ezen a pergőn, kristálytiszta, minden felesleges mellékhangtól mentes – és a nyír/bubinga szendvicsfára jellemző - a megszólalás, a tamokhoz hasonlóan különlegesen érzékeny ez a dob is, elég ráfújni, és megszólal. A húrváltó precíz, megbízható darab, a test alsó felén egy kb. 2,5 mm-es kikönnyítés található a húr felfekvésének elősegítése céljából. Én személy szerint a lazább alsó bőr/középfeszes felső bőr típusú hangolást kedvelem, a sodronyt (szintén kiváló minőség) meg hagyjuk dolgozni bátran! A pergő nagy előnye, hogy a hangolócsavarok az ún. Hold Tight rendszerű, lazulást gátló alátétekkel (Tama szabadalom) vannak felszerelve, és láss csodát: valóban nincs elhangolódás. Amúgy az egész szettre jellemző, hogy nagyon szépen tartják a testek a hangolást, valószínűleg az öntvény káváknak köszönhetően.
Meglepő módon nincsenek „kilógó” hangok a felszerelésben, mindegyik test teljes hangtani harmóniában szólal meg a többivel, és nem kivétel ez alól a pergődob sem. Koncertkörülmények között tesztelve olyasmi hallható, mint amikor az embert jól gyomorba vágják egy fejszével, és ha meg tudunk barátkozni egy alapvetően mély, telt hangzással, akkor bizony fül nem marad szárazon.

Úgy általában :

A Starclassic Performer B/B dobok hatféle lakkozással, és négyféle fóliaborítással (EFX) kerülnek forgalomba, az ezen cikkben tárgyalt összeállításon kívül 22”-os lábdob mellé csomagolva fúziós (10, 12, 14”-os tamokkal), illetve egy érdekes összeállításban (10, 12”-os tamok és 16x14”-os állótam). A két felsőtamos szettek lábdobjain megtalálható a dupla tamtartó, amely normál funkciói mellett 5 cm-es előre-hátra csúsztatást tesz lehetővé, ezáltal is optimalizálva a tamok elhelyezését.

Összegzés :

Ezek a dobok hangosak. Ezekből a dobokból különlegesen szép, és kezelhető hangok szólalnak meg. Ezek a dobok valószínűleg egy atomtámadás után is látható, vagy maradandó sérülések nélkül tovább használhatóak lennének. Ezek a dobok bátran ajánlhatóak mindazoknak, akik egy felsőkategóriás, rendkívül jó minőségű, strapabíró, értékálló hangszeren szeretnének rockzenét játszani.