Tama Starclassic Performer B/B /Dobosmagazin teszt, Indi
tollából/
Biztosan nem véletlen, hogy a nagy múltú japán cég a felső kategória választékát
bővíti, illetve „ráncfelvarrást” végez egyes típusain. Gondolok itt arra, hogy a
sokak által kedvelt Starclassic Maple (juhar) dobok mellé hadrendbe állították a
Bubinga (afrikai rózsafa) fából készülő új csúcsterméket, a méltán népszerű
Performer széria pedig az idei évtől kapott egy „B/B” kiegészítést, melynek
okait mindjárt boncoljuk is, mégpedig a gyártó által PL44ZS típusjellel ellátott
shell-pack beható vizsgálatával.
A testek :
Ahogy ígértem, nézzük a „B/B” kérdést. A helyzet az, hogy a mostanáig kizárólag
Birch (azaz nyírfa) rétegekből készített Performer testeket kiegészítették
Bubinga rétegekkel, innen származik a Birch/Bubinga, vagyis B/B jelzés. A lábdob
testét 5 réteg nyír, és ezen belül elhelyezett 3 réteg Bubinga alkotja, a
testvastagság 8 mm. A tamok 4 réteg nyír / 3 réteg Bubinga felépítésben 6 mm
vastagságot érnek el. A felfekvő élek mindenhol tökéletesen vannak kiképezve, a
harmadik rétegnél kezdődnek, ezáltal elősegítve a bőrök pontos felfekvését,
ezzel együtt a tisztább hangképzést. Természetesen a testek kör alakjára nem
lehet panasz, és a lakkozás minősége is a legmagasabb követelményeknek megfelelő
– véleményem szerint ezek amúgy is elvárhatóak egy felső kategóriás hangszertől.
Jelen írás tárgya egyébként Blue Galaxy Fade (csillámos kékből feketébe átmenő)
színben pompázik. Nagy előny – mondom, felső kategóriás cuccról beszélünk -,
hogy a dobokat gyárilag Evans bőrökkel szerelik fel, a lábdobon EQ4 ütőbőr
található, a tamokon G2 ütőbőrök, illetve G1 rezonáns bőrök feszülnek, a pergő
pedig G1 festett fehér ütőbőrt kapott, valamint Genera Resonant 300 jelzésű
rezgőbőrt. Az egyetlen kakukktojást (ez ugyanis nem Evans termék) a lábdob
elülső díszbőre jelenti, ami egy vékony, ám beépített tompítógyűrűvel ellátott,
fekete bőr, látványos, fehér Tama felirattal. Ezek így együtt azt jelentik, hogy
semmi szükség a bőrcserére, illetve ha mégis, az már egyéni szoc. probléma – én,
mint notórius bőrcserélgető nagyra értékelem az efféle minőségi felszereltséget.
A vasak :
Ipari felhasználásra készült. Ez volt az első gondolatom, amikor kicsomagoltam a
szettet. Vannak ugye a 3 mm vastag cink-öntvény kávák, az öntvényből készült
lábdob-kávafogó karmok és kitámasztó lábak, meg alapvetően az ötvény babák -
öntvények, amerre szem ellát. Ne is beszéljünk az átdolgozott (ráncfelvarrás, én
megmondtam...) StarCast felfüggesztésről, ami szebb is, jobb is, mint elődje, és
ezt nem én találtam ki, hanem azon barátaim, akik egynél több felső tammal is
elboldogulnak dobolás közben. Állványok értelemszerűen nem járnak a shell-pack
mellé, de azért kapunk még egy MTH900AS jelzésű, Omniball rendszerű golyós
tamtartót, illetve egy hozzá való MC61 FastClamp bilincset, hogy jól
felrögzíthessük a felsőtamunkat egy állványra. Vigyázat, az MC61 egyik oldala
csak a Tama szárral kompatibilis, más méretű cső nem megy bele! Természetesen az
összes fémalkatrészt gumialátétekkel izolálják a farészektől, csakúgy, mint a
megszépült típusjelző táblát, amit egyébként kettő darab rézcsavarral rögzítenek
a testekhez. Szóval, ipari szintű felhasználás: évente 120 koncert, mondjuk 10
éven keresztül, és valószínű, hogy még csak meg sem fog látszani a cuccon. Made
in Japan...
A hangok :
Amit a nyírfa dobok hangtani tulajdonságairól amúgy is tudtunk (sok mély és sok
magas hang, jól kezelhető középtartománnyal kiegészülve), mármint, hogy a
stúdiótechnikusok nagy kedvencei, az ebben az esetben is igaz marad, ha pár
apróságnak nem tulajdonítunk túl nagy jelentőséget. Nevezetesen annak, hogy a
legutóbbi lemezfelvételemen az volt a hangmester legnagyobb problémája, hogy
hogyan csiholjon ebből a nagydobból olyan hangot, ami nem annyira mély. Adott ez
a méretes lábdob ugyanis, és olyan szub-mély frekvenciákon szólal meg,
amilyenekről csak álmodni voltam képes eddig. Már a gyári EQ4-es bőrrel is egy
telt, zengő, rendkívül karakteres hangot adott, de amikor felraktam rá az EMAD
(szintén Evans) ütőbőrt, létrejött egy olyan zabolátlan hang, amely
puskalövéssel indul, és mennydörgésben végződik, brutális hangerővel párosulva.
Tényleg zabolátlan, ezt a lábdobot minden körülmények között hallani lehet!
A tamok hasonlóan viselkednek, és ez nem biztos, hogy mindenkinek jó. Részemről
ugyan előnyben részesítem a mélyen szóló tamokat – különösen állótamok esetében
–, de ez szubjektív kérdés. Nagyon konkrét – a 12”-es esetében közepesen mélybe
hajló, a 16”-osnál viszont dörgedelmes mély - attack (induló hang), és szép,
hosszú lecsengés (sustain) a jellemző. Rendkívül könnyen hangolhatóak a dobok,
és ami a legfontosabb: nagyon érzékenyek. Már a legkisebb megütésre is azt a
jellegzetes hangot adják, ami erősebb ütlegek hatására is csak hangerőben
változik. Az igazi durvaság az EC2 (Evans ez is) bőrök felhelyezése után
következett, radikális sustain-csökkenés mellett őserdei mély hangok érkeztek,
azzal a nagyon csattanós indulással, ami a legmasszívabb metálzúzásból is
kihallatszik, bárhol, bármikor.
A pergődobra először némi aggodalommal tekintettem, arra gondolván, hogy talán
kicsit „soványka” ez az 5,5” mélység egy ilyen szett többi tagjához (különös
tekintettel a lábdobra). Soha kellemesebb tévedést! Nagyon masszív 2/4-eket
lehet pumpálni ezen a pergőn, kristálytiszta, minden felesleges mellékhangtól
mentes – és a nyír/bubinga szendvicsfára jellemző - a megszólalás, a tamokhoz
hasonlóan különlegesen érzékeny ez a dob is, elég ráfújni, és megszólal. A
húrváltó precíz, megbízható darab, a test alsó felén egy kb. 2,5 mm-es
kikönnyítés található a húr felfekvésének elősegítése céljából. Én személy
szerint a lazább alsó bőr/középfeszes felső bőr típusú hangolást kedvelem, a
sodronyt (szintén kiváló minőség) meg hagyjuk dolgozni bátran! A pergő nagy
előnye, hogy a hangolócsavarok az ún. Hold Tight rendszerű, lazulást gátló
alátétekkel (Tama szabadalom) vannak felszerelve, és láss csodát: valóban nincs
elhangolódás. Amúgy az egész szettre jellemző, hogy nagyon szépen tartják a
testek a hangolást, valószínűleg az öntvény káváknak köszönhetően.
Meglepő módon nincsenek „kilógó” hangok a felszerelésben, mindegyik test teljes
hangtani harmóniában szólal meg a többivel, és nem kivétel ez alól a pergődob
sem. Koncertkörülmények között tesztelve olyasmi hallható, mint amikor az embert
jól gyomorba vágják egy fejszével, és ha meg tudunk barátkozni egy alapvetően
mély, telt hangzással, akkor bizony fül nem marad szárazon.
Úgy általában :
A Starclassic Performer B/B dobok hatféle lakkozással, és négyféle
fóliaborítással (EFX) kerülnek forgalomba, az ezen cikkben tárgyalt
összeállításon kívül 22”-os lábdob mellé csomagolva fúziós (10, 12, 14”-os
tamokkal), illetve egy érdekes összeállításban (10, 12”-os tamok és 16x14”-os
állótam). A két felsőtamos szettek lábdobjain megtalálható a dupla tamtartó,
amely normál funkciói mellett 5 cm-es előre-hátra csúsztatást tesz lehetővé,
ezáltal is optimalizálva a tamok elhelyezését.
Összegzés :
Ezek a dobok hangosak. Ezekből a dobokból különlegesen szép, és kezelhető hangok
szólalnak meg. Ezek a dobok valószínűleg egy atomtámadás után is látható, vagy
maradandó sérülések nélkül tovább használhatóak lennének. Ezek a dobok bátran
ajánlhatóak mindazoknak, akik egy felsőkategóriás, rendkívül jó minőségű,
strapabíró, értékálló hangszeren szeretnének rockzenét játszani.